מה תשתו? 6 שאלות שכדאי לשאול את המלצר

אתה לא חייב להיות יינן או מומחה כדי להזמין את היין הנכון. בעזרת מספר משפטי מפתח תוכל להרשים את הסובבים, ולצאת מדויק מתמיד

 

תקראו לזה "צרות עולם ראשון", אך מבחינתנו זאת בעיה אמיתית לכל דבר ועניין: התמודדות עם תפריט היינות. גברים ונשים ברחבי העולם שחבריהם היו מהירים מספיק כדי להתחמק מהמטלה, נאלצים לבהות בשמות המרצדים ולתהות לעצמם איזה יין להזמין לשולחן, כשלרובם אין מושג קלוש לגבי הסוגים, הזנים והטעמים.

 

הם יודעים שהם אוהבים יין לבן או אדום, ברור להם כמה בערך הם מוכנים להשקיע בעבור בקבוק יין שווה שיעביר להם את הערב, אבל פה, בגדול, הידע שלהם מסתיים. מסעדות עילית מעמידות בפני האורחים מלצר יין המכונה: "סומלייה", שתפקידו לייעץ ולעזור לסועדים עם התאמת היין למנות שלהם. הבעיה היא שגם אותו תצטרך לכוון בצורה מדויקת יותר. מה שנקרא: עזור לו לעזור לך. איך תעשה זאת? בעזרת שישה משפטים ממוקדים שיאפשרו לסומלייה או למלצר למצוא את היין המתאים ביותר לסעודה שלך, יין שישתלב היטב עם המנות שבחרת להזמין, יעביר לך את הערב בנעימים ואפילו יפתיע אותך עם טעם וארומה שלא הכרת לפני כן.

 

בקבוק יין

אני מחפש יין לבן, קליל ופריך. מה הכי מומלץ?

 

כבר הסכמנו שההבנה ביינות אינה גדולה ואין שום סיבה שתיתקע על מושגים וזנים שאינך מכיר. מוטב שתניח את האגו בצד ותאפשר למי שמבין ביינות להמליץ לך על היין המתאים ביותר. איך תעשה זאת? פשוט תתאר את הטעם שאתה מחפש. זה אומר שאם בא לך על יין לבן וקליל, הוא ממש לא חייב להיות חצי יבש. למעשה, זאת טעות די נפוצה בקרב ישראלים רבים, מאחר שגם יינות יבשים יכולים להכיל טעמים מרעננים, פריכים וקיציים. בקיצור, עזוב אותך מהגדרות כמו 'יבש' או 'חצי יבש', וגש ישירות לתיאור הטעם הדרוש.  יין לבן יבש מומלץ יהיה דסטיטאז' 2016 מסדרת INSPIR זהו בלנד של ענבי ויוניה, עם סוביניון בלאן ושנין בלאן. מורגשת בו נגיעה של פרי כתום, והוא יין רענן ופריך בעל גוף שמפגין נוכחות מלאה.יין לבן חצי יבש שעליו נמליץ יהיה גוורצטרמינר מסדרת IMPRESSION פרחוני, מתקתק, עם ניחוח פירות טרופיים ומי ורדים

 

אני רוצה יין שכנראה לא שתיתי בעבר, מה אתה אומר?

 

אם בא לך להראות לדייט שלך שאתה טיפוס הרפתקני וזורם (תכונות די סקסיות, בואו נודה), בקשה כמו זאת תאפשר למלצר או לסומלייה להמליץ לך על יינות מיוחדים שלא שתית לפני כן. במסעדות רבות תוכל למצוא יינות נדירים שיוצרו במדינות שאינן המקום הראשון שעליו תחשוב בהקשר של יין, יינות לא שגרתיים שעשויים ממספר זני ענבים ויינות בעלי ארומה מיוחדת שיפתחו לך ולדייט את התיאבון. יין שיכול להפתיע את הדייט יהיה פטיט סירה LEGACY מבציר 2014 שמיוצר מענבים שגודלו בכרם בעמק אילון. יין אדום כהה, מאוד עוצמתי, עמוק ומלא נוכחות, בעל איזון ארומטי בין פירות שחורים בשלים, עם נגיעות קפה, קרמל, טבק ועץ אלון. טעמו מלטף ורך.

 

הבנתי שליינות בלנד יש בדרך כלל טעם ייחודי מאד. מה יש לכם בתפריט?

 

בטח נתקלת פעם במושג הזה, ואמרת לעצמך שמתישהו תנסה אותו. יין בלנד, או בעברית: "יין ממסך", הוא למעשה יין שהורכב ממספר זני ענבים. לעיתים הזנים הללו משתלבים ומשלימים האחד את השני מבחינת הטעם הסופי, ולעיתים מטרת השילוב היא להעצים או לעדן את אחד הטעמים. כך או כך, יינות הבלנד הלבנים והאדומים כאחד, הם ייחודיים, חד-פעמיים, נבדלים זה מזה בטעמים ובארומה שלהם, ומהווים אתגר עבור היינן שאמון על הרכבתם. מצד אחד, הם מאפשרים חופש פעולה מוחלט בייצור היין אולם מבחר הטעמים והשילובים הוא כמעט אינסופי, ויש במלאכת יצירת הבלנד לא מעט ניסוי וטעייה. אפשר להגיד שיינות בלנד מעניקים לנו הצצה למלאכת מחשבת של ייניים בהרכבת יינות מיוחדים והרמוניים, שיענגו לך ולדייט שלך את החך. שווה ניסיון!
יקב טפרברג מציע מגוון יינות מסדרת INSPIRE שזו סדרת בלנדים מרשימה כגון: דבוטאז', יין אדום שמעורבבים בו ענבי מלבק ומרסלן מבציר 2016 – יין מרוכז, בעל גוף מלא, המאופיין בארומת פירות אדומים, דובדבן ופטל בשילוב ניחוח האלון או פמיטאז' מבציר 2016, יין לבן יבש המשלב בהרמוניה 50% ענבי דבוקי עם ענבי סוביניון בלאן וגוורצטרמינר. מרקמו רך ונעים ויש בו מתיקות של פרי עם חמיצות עדינה.

 

נתחיל מזה שאני שותה רק ישראלי, מה הולך עם המנה שלי?

 

אתה ציוני גאה שאוהב את המדינה, משתדל לקנות רק כחול-לבן אבל חוטא ביינות אירופאיים. לא חבל? בשנים האחרונות נדמה שלתרבות היין הישראלית אין רגע דל. היינות והיקבים הישראלים זוכים בסיקורים מחמיאים בעיתונות הזרה ומשתתפים (וגם זוכים!) בשלל תחרויות בינלאומיות. מספר הזנים, הסוגים והטעמים גדל משנה לשנה, וכך גם האיכות. לבקש היום יין ישראלי במסעדה זה לא רק לג'יט, זה גם אנין ואפילו ירשים את הדייט שלך.

 

אני הולך לשתות היום יותר מכוס אחת, איפה להתחיל?

 

באת לערב הזה כדי ליהנות, אז למה שתסתפק בסוג יין אחד בלבד? בכלל, לא ברור מתי נולדה הנורמה הזאת שחייבים להיצמד רק לסוג יין אחד לכל אורך הערב. הצרפתים למשל, כבר מזמן הבינו שאפשר ליהנות מכל העולמות, והם מתאימים בדקדקנות כל כוס יין למנה שמגיעה לשולחן. כמו בכל דבר, גם כאן ההמלצה היא ללכת מהקל אל הכבד, ולהתחיל בלבנים (שרדונה מסדרת IMPRESSION יין לבן יבש מבציר 2014 צלול ועשיר, עם ניחוח עץ ונילי, וטעם וסיומת חזקים) ומהם להגיע לאדומים (מלבק מסדרת ESSENCE יין אדום יבש מבציר 2014 מרוכז בצבעו, עמוק ועוצמתי, ויש בו איזון בין רכות הפרי הבשל לחמצמצות עדינה).

 

אני אוהב יינות כבדים עם גוף מלא. יש לכם משהו כזה?

 

תמיד חלמת להגיד את זה למלצר. למעשה, אתה חולם להגיד את זה למלצר עוד מאותו הערב בו שמעת את חבר שלך מבקש את זה כבדרך אגב. אבל רגע, כדי שלא תביך את עצמך, רצוי שתדע מה המשפט הזה אומר בכלל. אז ככה: כשמדברים על גוף, מתכוונים לתחושה של היין בתוך החיך שלנו. יין כבד עם גוף מלא הוא יין חזק ועשיר בטעמים ועכשיו תחליט אם אתה בקטע. קברנה סוביניון מסדרת ESSENCE זהו יין יבש מבציר 2014 שמאפיין את התיאור הרצוי, הוא מיוצר מענבי שני כרמים מובחרים בהרי אפרים ובגליל העליון. יין מאוד שלם, עמוק, מרוכז והרמוני, בעל ריחות פטל, שזיף מתקתק, אוכמניות, אלון קלוי, קפה, קקאו וניחוח אדמה. מתיקותו מלטפת וחמיצותו מלבבת.